SETIAP CERITA... TERCIPTA DAN TERSIMPAN MEMORI

Thursday, September 9, 2010

Ketupat

Sememangnya setiap tahun..aku kan bantu mak saudaraku buat ketupat. Balik dari TESCO, aku terus bantu mak saudaraku bungkus ketupat bersama dengan sepupuku, Suzie. Hanya aku dan dia sahaja yang tahu bungkus ketupat dan buat ketupat ni. Tapai sudah dibungkus semalam. Tahun ni cepat siap. Pukul 6.00 petang, siap ketupat aku bungkus. Bak masak lak, mak saudaraku yang kan buat. Tahun ni, masak menggunakan dapur gas je. Kalau dulu, dapur kayu. Mesti hidupkan kayu api. Buat ketupat ni, senang je. Aku memang suka mempelajari makanan warisan ni. Setiap kali hari raya, mesti dibuat. Mulanya aku hanya tahu wat tapai dan kacau ketupat je. Bungkus tak pandai. Tapi, arwah nenek suruh aku belajar bungkus ketupat. Arwah nenek ajar caranya. Mula-mulanya, tak pandai. jadi macam bungkus ketupat ubi kayu. Akhirnya aku berjaya apabila dibuat berulang kali. Seronoknya bukan kepalang dan tak terkata. Selepas itu, apabila arwah nenekku dah tak boleh buat ketupat, aku yang buat setiap tahun bersama dengan Mak saudaraku. Kini, hanya mak saudaraku, aku dan sepupuku,Suzie yang tahu buat ketupat. Kalau aku dan sepupuku pulang, mesti mak saudaraku suka sebab boleh tolongnya wat ketupat.

No comments:

Post a Comment