SETIAP CERITA... TERCIPTA DAN TERSIMPAN MEMORI

Friday, May 6, 2011

Radio Karat

Sedih aku mengenali kawan seperti ini. Baik di hadapan..tapi di belakang suka menyampaikan berita. Apa yang dia dapat? Mengeruh keadaan ada la. Walaupun berkarat tapi masih berfungsi untuk menjadi penyampai yang setia. Aku ingat, apa yang dilakukan disampaikan oleh budak2 mentah sebab masih hingusan ...Namun,rupa- rupanya orang dewasa yang bersikap kurang matang. Suka menunjuk-nunjuk kebaikan kerana dia lah yang terbaik. Umpama duri dalam daging. Tusukannya perlahan-lahan namun menyakitkan. Tak sangka betul aku dan tak faham betul aku dengan orang seperti ini. Yang mendengarnya pula, percaya 100 peratus. Tak nak mendengar kebenaran di sebalik kata-kata yang penyampai radio karat ini. Yang si radio karat ni lak, boleh bertanya bagi pihak diri sendiri umpama kura-kura dalam perahu..."siapa ek yang bercerita". Nasib aku tak mendengarnya. Jenis aku lak, kalau tak tahu perkara sebenar, aku tidak suka menyampuk. Tapi, di sebalik perkara yang berlaku minggu ini, telah mengimbaskan kembali kisahku dan kawan-kawanku. Semasa aku bercerita, radio buruk pun ada. Sebabnya aku lihat, ada yang tidak kena pada orang yang disampaikan oleh radio buruk ini. Tahun lepas pun macam tu juga. Memang tak serik orang seperti ini. Menyesal aku mengenali orang seperti ini. Dulu memang aku hormat kerana sikapnya. Tapi sekarang, aku rasa lain apabila dia ada bersama. Kalau dia ada memang aku berhati-hati cakap. Sebab kalau cakap lebih, memang disampaikannya. Bagus, syabas dan tahniah kepada radio karat ni.. Orang yang mendengarnya cerita melalui radio karat ini pun..bagus juga sikapnya kerana lebih percayakan berita daripada radio karat. Sekarang ini..semua orang tahu fiilnya..cuma malas hendak melayannya. Buka dapat apa pun. Semua tahu siapa radio karat yang suka menyampaikan...duduk diam-diam di kalangan kami.. kononnya menyokong pendapat kami...kononnya kawan yang baik...ehmm...memang tak patut...memang tak patut....

No comments:

Post a Comment