SETIAP CERITA... TERCIPTA DAN TERSIMPAN MEMORI

Tuesday, December 1, 2009

KAMPUNG BUKU MALAYSIA,MELAKA


Inilah suasana Kampung Buku Malaysia, Melaka yang kukunjungi bersama Kak Timah, Al dan Usyen pada 30 November 2009 ( Isnin). Ini pertama kali kami menjejak kaki ke Kampung Buku. Tak pernah kami pergi walaupun destinasi lawatan sekolah kami selalu di Melaka. Kami mengetahui tempat ini melalui Kak Ana. Keinginanku ke Melaka adalah untuk melihat sendiri tempatnya. Kata Kak Ana, tempatnya menarik. Tambah lagi, aku melihatnya berposing dalam gambar di tempat itu. Lagi aku ingin pergi. Kebetulan, Kak Timah mempelawa aku pergi ke Melaka. Apa lagi. Aku setuju aje walaupun pagi itu, aku ada mesyuarat AJK PIBG di sekolah. Tak nak pergi, aku sebagai setiausaha mesti ada. Kalau tak, siapa hendak catat minit. Jadi, macam iklan syampu,"Two in One". Selesai saja urusan di sekolah, pukul 11.45 pagi, kami bertolak ke Melaka. Sebelum pergi ke mana-mana, aku akan memaklumkannya. Aku sememangnya tiada masalah dengan selok-belok jalan ke Melaka dan kawasan Melaka. Yang penting, tempat yang diberitahu tepat. Kami berhenti di hadapan dataran Melaka sambil mata melihat keadaan sekeliling. Akhirnya kami dapat mengesan di mana Kampung buku. Rupanya berhampiran dengan kawasan Taman Botanikal, Melaka. Tapi...jauh ke dalam. Sesiapa hendak ke sana mesti menaiki kereta. Sampai juga kami ke tempat yang dituju. Setelah melihat suasananya..baru kami faham mengapa tempat tersebut dinamakan Kampung Buku, Malaysia. Ini kerana setiap replika haiwan yang diukir, ada maksudnya. Ia mengenai cerita haiwan. Misalnya, Burung Pipit dan Tupai Bersahabat Baik, Gagak yang Dahaga, Sang Arnab dan Sang Kura-kura, Sang Kancil yang Cerdik dan pelbagai replika haiwan zaman purba. Aku biasa le.. mana boleh lihat suasana macam ni...mulalah nak berposing.. Lihat aje gambar-gambar yang kupaparkan. Aku sanggup panjat dan berposing di atas replika haiwan tersebut. Seronok. Tapi yang tak seronok...nyamuk. Aku ni memang sensitif dengan nyamuk...Walau macam mana pun, kami gembira...Hilang sekejap kesedihan...satu lagi, istimewa tempat ini ialah terdapat kedai buku. Buku-buku boleh dibeli di sini. (Kak Ana pun beli). Tapi kami tak masuk ke kedai buku itu sebab ada destinasi lain lagi. Terdapat juga kawasan tasik dan tempat "camping". Kawasan ini juga merupakan tempat untuk berjoging. ( kalau hendak berjoging, mesti beramai. Al- maklumlah...kawasan hutan) . Sebenarnya, kawasan ini sedang dibaik pulih...Mungkin akan datang, bertambah cantik dan menjadi tumpuan pelancong. Jadi, jangan lepaskan peluang mengunjungi Kampung Buku Malaysia. Bawalah anak-anak ke sana... Tak Rugi...Apa lagi...Jomlah ke Melaka....hehehehe







Tinta Nurbisa: Ada masa terluang..hendak bawa anak-anak saudara dan kawan-kawan

2 comments: