SETIAP CERITA... TERCIPTA DAN TERSIMPAN MEMORI

Thursday, May 3, 2012

SALAH TEMPAT

Rupanya kumengadu salah tempat. Diriku juga yang diperkatakan melalui kata-kata pujangga madah berbisa. Ini membuat aku rasa diriku menjengkal muka. Mungkinkah dengan membisukan diri, atau menjarakkan diri, itu lebih baik? Bolehkah aku menahan segala kepedihan di hati? Mungkinkah aku akan menerima nasib seperti rakan seperjuanganku yang telah setahun berpindah meninggalkan tempat ini?
Betul kata seorang kawan. Jika kita tidak mahu hati kita terluka, jangan sesekali kita mencampuri urusan orang. Biarpun ianya sesuatu yang menyakitkan pandangan tetapi membutakan mata lebih baik daripada melihatnya. Memekakkan telinga lebih baik daripada mendengarnya. Lakukan apa yang termampu dan menurut apa yang disuruh, memberi apa yang diminta. Tetapi....perlu kekuatan dalam diri, perlu ketahanan fizikal. Namun, bolehkah aku jadikan diriku seperti lalang. Ditiup ke kiri dan ke kanan. Mampukah aku?

No comments:

Post a Comment